Најчешћа питања
ПИТАЊЕ: Да ли захтев за нови пасош могу да предам поштом?
ОДГОВОР: Не. Захтеви за пасош се предају искључиво лично, уз претходно заказан термин, јер је неопходно направити фотографију подносиоца захтева, узети отиске прстију и друге биометријске податке.
ПИТАЊЕ: Да ли ће ми готов пасош стићи поштом?
ОДГОВОР: Пасоши се преузимају лично, сваког радног дана, од 9 до 13 часова, без заказивања термина. Њихово слање поштом није могуће, јер се приликом уручивања поново узимају отисци прстију и упоређују са раније датим отисцима. Међутим, постоји законска могућност да дате овлашћење лицу које у ваше име може да преузме пасош. То је регулисано чланом 32 Закона о путним исправама, који гласи: “Путну исправу преузеће лично подносилац захтева, односно, законски заступник или лице које он овласти“. Овлашћење мора бити оверено.
ПИТАЊЕ: Истекао ми је пасош и морам хитно да идем у Србију, шта да радим?
ОДГОВОР: Можете да поднесете захтев за путни лист, документ који важи 30 дана од издавања и пружа могућност једнократног путовања према Србији. Како бисте могли да се вратите назад у Швајцарску, потребно је да поднесете захтев за пасош у Србији. С путним листом не можете да се вратите у Швајцарску.
ПИТАЊЕ: Захтев за биометријски пасош сам поднео у Амбасади Србије у Берну. Да ли готов пасош могу да преузмем у Цириху или Штутгарту?
ОДГОВОР: Пасош можете да преузмете једино у представништву у коме сте и поднели захтев. С обзиром на то да сте поднели захтев у Берну, пасош се може преузети искључиво у Берну. Исто важи и за документа за које је захтев поднет у Србији. Ако сте поднели захтев за пасош или личну карту у полицијској станици у Србији, једино их тамо можете и преузети. Такође, уколико постоји активан захтев за пасош или личну карту у полицијској станици у Србији, није могуће подношење захтева у дипломатско-конзуларном представништву док се стари/претходни захтев не сторнира.
ПИТАЊЕ: Колико се чека на издавање пасоша?
ОДГОВОР: Законски рок за издавање пасоша је до 60 дана. Овај рок почиње да тече од тренутка кад сте предали захтев за пасош. Рок од 60 дана се НЕ односи на пасоше који су у надлежности Координационе управе.
ПИТАЊЕ: Који су тренутно услови за улазак у Србију што се тиче COVID-a?
ОДГОВОР: Све актуелне услове за улазак можете проверити на следећем линку: https://www.mfa.gov.rs/lat/gradjani/ulazak-u-srbiju/covid-19-uslovi-za-ulazak
ПИТАЊЕ: Имам швајцарско држављанство, али ми је истекао швајцарски пасош. Да ли могу да уђем у Србију са важећом швајцарском личном картом или швајцарским пасошем за хитне случајеве (тзв. Provisorischer Pass / Notpass)?
ОДГОВОР: Можете. Држављанима Швајцарске Конфедерације није потребна виза за улазак у Републику Србију за боравак до 90 дана. У Србију је могуће ући и са швајцарском личном картом, као и са црвеним швајцарским пасошем за хитне случајеве. Међутим, носиоцима плавих швајцарских путних исправа за странце или избеглице (тзв. Тravel document) је потребна виза за улазак у Републику Србију, без обзира на то коју дозволу боравка поседују. Захтев за визу се подноси најмање 20 календарских дана пре планиране посете, а не може се поднети раније од 3 месеца пре почетка планиране посете. За ближе информације молимо да контактирате Конзуларно одељење Амбасаде.
ПИТАЊЕ: Да ли морам да дођем лично ради овере документа?
ОДГОВОР: Легализације се врше искључиво лично уз претходно заказан термин. Лица која не могу да дођу у Амбасаду могу да се обрате швајцарском нотару и да потом његову оверу надовере штамбиљем "Apostille" како би тако оверен документ имао правну снагу у Србији.
ПИТАЊЕ: Да ли захтеве за статусна питања (пријава брака, рођења детета, држављанства...) могу да предам у било ком представништву?
ОДГОВОР: Статусна питања се решавају према конзуларној јурисдикцији. У Амбасади Републике Србије у Берну захтеве за пријаву рођења, брака и смрти могу предати само лица која живе у једном од 11 кантона за које је Амбасада конзуларно надлежна.
ПИТАЊЕ: Боравим у Швајцарској дуги низ година и интересује ме на који начин могу да прибавим извод из матичне књиге рођених и уверење о држављанству из Србије?
ОДГОВОР: Наведена документа можете добити у Амбасади, која има увид у Регистар матичних књига Републике Србије. Сваког радног дана од 9 до 13 часова, без заказивања термина, можемо вам издати уверење о држављанству, извод из матичне књиге рођених, извод из матичне књиге венчаних и извод из матичне књиге умрлих (последња три како на домаћем, тако и на међународном обрасцу). Не можемо вам издати уверење о слободном брачном стању и не можемо вам надоверити документа штамбиљем "Apostille".
ПИТАЊЕ: Рођен сам у Хрватској. Да ли се прихвата хрватски извод из матичне књиге рођених приликом подношења захтева за нови српски пасош?
ОДГОВОР: Нажалост, не. Приликом подношења захтева за пасош више се не може поднети на увид извод из матичне књиге рођених издат од надлежних органа бивших југословенских република. Потребно је да извршите "препис чињенице рођења" у надлежну матичну службу у Републици Србији. Резултат тога је да ћете имати српски извод из матичне књиге рођених у који ће бити уписана чињеница рођења у иностранству. Ако немате пребивалиште у Србији, за Вас је надлежна матична служба општине Стари град у Београду.
ПИТАЊЕ: Потребан ми је адвокат с којим могу комуницирати на српском језику. Можете ли ми препоручити некога?
ОДГОВОР: За списак адвоката по кантонима потребно је да се обратите Конзуларном одељењу Амбасаде. Међутим, скрећемо вам пажњу да се ту не ради о званичним адвокатима Амбасаде, тако да Амбасада не преузима одговорност за њихов рад. Адвоката ангажујете на сопствену одговорност. Списак којим располажемо је сачињен с искључивом намером да помогнемо нашим грађанима да пронађу адвоката који говори њихов матерњи језик, а који би их правно заступао на територији Швајцарске Конфедерације.
Истовремено, позивамо адвокате који течно говоре наш језик и спремни су да заступају наше грађане у Швајцарској, да нам доставе своје податке: име и презиме, контакт, кантон у којем се налазе, језике које говоре, ужу област за коју сте специјализовани и диплому правосудног испита.
ПИТАЊЕ: Да ли Амбасада врши услугу превођења или има списак преводилаца?
ОДГОВОР: Амбасада врши превођење искључиво швајцарских извода и, делимично, записника о признавању очинства. Циљ је да нашим грађанима олакшамо прикупљање документације за пријаву рођења, брака... Међутим, Амбасада нема свог преводиоца који би могао да вас заступа пред швајцарским органима (судом, полицијом, матичарем и слично). За листу немачко-српских преводилаца можете се обратити Генералном конзулату Републике Србије у Цириху.
ПИТАЊЕ: Да ли у Амбасади могу да добијем потврду неопходну за ослобађање од пензијског или здравственог осигурања у Србији, будући да ову обавезу редовно измирујем у Швајцарској?
ОДГОВОР: Да. Наведена потврда се издаје сваког радног дана од 9 до 13 часова, без заказивања термина. Од документације је неопходно донети важећи српски пасош (или личну карту) и, уколико се захтев односи на здравствено осигурање - потврду о плаћеном здравственом осигурању у Швајцарској, издату од стране швајцарског органа и то: 1) оригинал потврду осигуравајуће куће (Krankenkasse) са тачно наведеним датумом почетка осигурања и датумом до ког осигурање важи (или са формулацијом "и даље") или 2) оригинал полисе осигурања, уколико се из ње може закључити датум почетка и престанка осигурања. Нпр. "важи од 01.01.2011. до 31.12.2011." Уколико се захтев односи на социјално/пензијско осигурање - извод из AHV (Auszug aus dem Individuellen Konto / Kontoauszug) за период за који се тражи потврда, а служи за ослобађање од обавезе плаћања социјалног осигурања у Р. Србији. Извод из AHV треба да садржи све године у којима је уплаћивано социјално осигурање. Такође, неопходно је да постоји континуитет у уплатама, т.ј. да је осигураник био здравствено осигуран 12 месеци у години за коју се тражи потврда. Ако је осигураник, на пример, био сезонски радник, и осигуран само одређени број дана у години, потврда не може да се изда за ту годину. Више информација о прибављању AHV извода, можете пронаћи овде: https://www.ahv-iv.ch/de/Merkbl%C3%A4tter-Formulare/Bestellung-Kontoauszug
Напомена: потврде о боравку које издају општине или службе за евиденцију грађана (Gemeinde, Einwohneramt), нису доказ о горе наведеним чињеницама и у том смислу нису релевантне за издавање уверења.