Najčešća pitanja
PITANjE: Da li zahtev za novi pasoš mogu da predam poštom?
ODGOVOR: Ne. Zahtevi za pasoš se predaju isključivo lično, uz prethodno zakazan termin, jer je neophodno napraviti fotografiju podnosioca zahteva, uzeti otiske prstiju i druge biometrijske podatke.
PITANjE: Da li će mi gotov pasoš stići poštom?
ODGOVOR: Pasoši se preuzimaju lično, svakog radnog dana, od 9 do 13 časova, bez zakazivanja termina. Njihovo slanje poštom nije moguće, jer se prilikom uručivanja ponovo uzimaju otisci prstiju i upoređuju sa ranije datim otiscima. Međutim, postoji zakonska mogućnost da date ovlašćenje licu koje u vaše ime može da preuzme pasoš. To je regulisano članom 32 Zakona o putnim ispravama, koji glasi: “Putnu ispravu preuzeće lično podnosilac zahteva, odnosno, zakonski zastupnik ili lice koje on ovlasti“. Ovlašćenje mora biti overeno.
PITANjE: Istekao mi je pasoš i moram hitno da idem u Srbiju, šta da radim?
ODGOVOR: Možete da podnesete zahtev za putni list, dokument koji važi 30 dana od izdavanja i pruža mogućnost jednokratnog putovanja prema Srbiji. Kako biste mogli da se vratite nazad u Švajcarsku, potrebno je da podnesete zahtev za pasoš u Srbiji. S putnim listom ne možete da se vratite u Švajcarsku.
PITANjE: Zahtev za biometrijski pasoš sam podneo u Ambasadi Srbije u Bernu. Da li gotov pasoš mogu da preuzmem u Cirihu ili Štutgartu?
ODGOVOR: Pasoš možete da preuzmete jedino u predstavništvu u kome ste i podneli zahtev. S obzirom na to da ste podneli zahtev u Bernu, pasoš se može preuzeti isključivo u Bernu. Isto važi i za dokumenta za koje je zahtev podnet u Srbiji. Ako ste podneli zahtev za pasoš ili ličnu kartu u policijskoj stanici u Srbiji, jedino ih tamo možete i preuzeti. Takođe, ukoliko postoji aktivan zahtev za pasoš ili ličnu kartu u policijskoj stanici u Srbiji, nije moguće podnošenje zahteva u diplomatsko-konzularnom predstavništvu dok se stari/prethodni zahtev ne stornira.
PITANjE: Koliko se čeka na izdavanje pasoša?
ODGOVOR: Zakonski rok za izdavanje pasoša je do 60 dana. Ovaj rok počinje da teče od trenutka kad ste predali zahtev za pasoš. Rok od 60 dana se NE odnosi na pasoše koji su u nadležnosti Koordinacione uprave.
PITANjE: Koji su trenutno uslovi za ulazak u Srbiju što se tiče COVID-a?
ODGOVOR: Sve aktuelne uslove za ulazak možete proveriti na sledećem linku: https://www.mfa.gov.rs/lat/gradjani/ulazak-u-srbiju/covid-19-uslovi-za-ulazak
PITANjE: Imam švajcarsko državljanstvo, ali mi je istekao švajcarski pasoš. Da li mogu da uđem u Srbiju sa važećom švajcarskom ličnom kartom ili švajcarskim pasošem za hitne slučajeve (tzv. Provisorischer Pass / Notpass)?
ODGOVOR: Možete. Državljanima Švajcarske Konfederacije nije potrebna viza za ulazak u Republiku Srbiju za boravak do 90 dana. U Srbiju je moguće ući i sa švajcarskom ličnom kartom, kao i sa crvenim švajcarskim pasošem za hitne slučajeve. Međutim, nosiocima plavih švajcarskih putnih isprava za strance ili izbeglice (tzv. Travel document) je potrebna viza za ulazak u Republiku Srbiju, bez obzira na to koju dozvolu boravka poseduju. Zahtev za vizu se podnosi najmanje 20 kalendarskih dana pre planirane posete, a ne može se podneti ranije od 3 meseca pre početka planirane posete. Za bliže informacije molimo da kontaktirate Konzularno odeljenje Ambasade.
PITANjE: Da li moram da dođem lično radi overe dokumenta?
ODGOVOR: Legalizacije se vrše isključivo lično uz prethodno zakazan termin. Lica koja ne mogu da dođu u Ambasadu mogu da se obrate švajcarskom notaru i da potom njegovu overu nadovere štambiljem "Apostille" kako bi tako overen dokument imao pravnu snagu u Srbiji.
PITANjE: Da li zahteve za statusna pitanja (prijava braka, rođenja deteta, državljanstva...) mogu da predam u bilo kom predstavništvu?
ODGOVOR: Statusna pitanja se rešavaju prema konzularnoj jurisdikciji. U Ambasadi Republike Srbije u Bernu zahteve za prijavu rođenja, braka i smrti mogu predati samo lica koja žive u jednom od 11 kantona za koje je Ambasada konzularno nadležna.
PITANjE: Boravim u Švajcarskoj dugi niz godina i interesuje me na koji način mogu da pribavim izvod iz matične knjige rođenih i uverenje o državljanstvu iz Srbije?
ODGOVOR: Navedena dokumenta možete dobiti u Ambasadi, koja ima uvid u Registar matičnih knjiga Republike Srbije. Svakog radnog dana od 9 do 13 časova, bez zakazivanja termina, možemo vam izdati uverenje o državljanstvu, izvod iz matične knjige rođenih, izvod iz matične knjige venčanih i izvod iz matične knjige umrlih (poslednja tri kako na domaćem, tako i na međunarodnom obrascu). Ne možemo vam izdati uverenje o slobodnom bračnom stanju i ne možemo vam nadoveriti dokumenta štambiljem "Apostille".
PITANjE: Rođen sam u Hrvatskoj. Da li se prihvata hrvatski izvod iz matične knjige rođenih prilikom podnošenja zahteva za novi srpski pasoš?
ODGOVOR: Nažalost, ne. Prilikom podnošenja zahteva za pasoš više se ne može podneti na uvid izvod iz matične knjige rođenih izdat od nadležnih organa bivših jugoslovenskih republika. Potrebno je da izvršite "prepis činjenice rođenja" u nadležnu matičnu službu u Republici Srbiji. Rezultat toga je da ćete imati srpski izvod iz matične knjige rođenih u koji će biti upisana činjenica rođenja u inostranstvu. Ako nemate prebivalište u Srbiji, za Vas je nadležna matična služba opštine Stari grad u Beogradu.
PITANjE: Potreban mi je advokat s kojim mogu komunicirati na srpskom jeziku. Možete li mi preporučiti nekoga?
ODGOVOR: Za spisak advokata po kantonima potrebno je da se obratite Konzularnom odeljenju Ambasade. Međutim, skrećemo vam pažnju da se tu ne radi o zvaničnim advokatima Ambasade, tako da Ambasada ne preuzima odgovornost za njihov rad. Advokata angažujete na sopstvenu odgovornost. Spisak kojim raspolažemo je sačinjen s isključivom namerom da pomognemo našim građanima da pronađu advokata koji govori njihov maternji jezik, a koji bi ih pravno zastupao na teritoriji Švajcarske Konfederacije.
Istovremeno, pozivamo advokate koji tečno govore naš jezik i spremni su da zastupaju naše građane u Švajcarskoj, da nam dostave svoje podatke: ime i prezime, kontakt, kanton u kojem se nalaze, jezike koje govore, užu oblast za koju ste specijalizovani i diplomu pravosudnog ispita.
PITANjE: Da li Ambasada vrši uslugu prevođenja ili ima spisak prevodilaca?
ODGOVOR: Ambasada vrši prevođenje isključivo švajcarskih izvoda i, delimično, zapisnika o priznavanju očinstva. Cilj je da našim građanima olakšamo prikupljanje dokumentacije za prijavu rođenja, braka... Međutim, Ambasada nema svog prevodioca koji bi mogao da vas zastupa pred švajcarskim organima (sudom, policijom, matičarem i slično). Za listu nemačko-srpskih prevodilaca možete se obratiti Generalnom konzulatu Republike Srbije u Cirihu.
PITANjE: Da li u Ambasadi mogu da dobijem potvrdu neophodnu za oslobađanje od penzijskog ili zdravstvenog osiguranja u Srbiji, budući da ovu obavezu redovno izmirujem u Švajcarskoj?
ODGOVOR: Da. Navedena potvrda se izdaje svakog radnog dana od 9 do 13 časova, bez zakazivanja termina. Od dokumentacije je neophodno doneti važeći srpski pasoš (ili ličnu kartu) i, ukoliko se zahtev odnosi na zdravstveno osiguranje - potvrdu o plaćenom zdravstvenom osiguranju u Švajcarskoj, izdatu od strane švajcarskog organa i to: 1) original potvrdu osiguravajuće kuće (Krankenkasse) sa tačno navedenim datumom početka osiguranja i datumom do kog osiguranje važi (ili sa formulacijom "i dalje") ili 2) original polise osiguranja, ukoliko se iz nje može zaključiti datum početka i prestanka osiguranja. Npr. "važi od 01.01.2011. do 31.12.2011." Ukoliko se zahtev odnosi na socijalno/penzijsko osiguranje - izvod iz AHV (Auszug aus dem Individuellen Konto / Kontoauszug) za period za koji se traži potvrda, a služi za oslobađanje od obaveze plaćanja socijalnog osiguranja u R. Srbiji. Izvod iz AHV treba da sadrži sve godine u kojima je uplaćivano socijalno osiguranje. Takođe, neophodno je da postoji kontinuitet u uplatama, t.j. da je osiguranik bio zdravstveno osiguran 12 meseci u godini za koju se traži potvrda. Ako je osiguranik, na primer, bio sezonski radnik, i osiguran samo određeni broj dana u godini, potvrda ne može da se izda za tu godinu. Više informacija o pribavljanju AHV izvoda, možete pronaći ovde: https://www.ahv-iv.ch/de/Merkbl%C3%A4tter-Formulare/Bestellung-Kontoauszug
Napomena: potvrde o boravku koje izdaju opštine ili službe za evidenciju građana (Gemeinde, Einwohneramt), nisu dokaz o gore navedenim činjenicama i u tom smislu nisu relevantne za izdavanje uverenja.